TE OLETTE MAAILMAN VALO

pois on pessyt syntimme.

Kasteessamme puetaan

meidät armoon avaraan.

Kasteen kirkas vesi on virsi, jossa puhutaan Herran seuraamisesta ja hänen tahtonsa täyttämisestä. Valo ja pimeys ovat Raamatussa usein toistuvia teemoja. Puhumme elämän vaikeista asioista usein pimeinä aikoina, aikoina, jolloin elämästä katoaa valo. Usko Herraan voi horjua, kun elämä tuntuu raskaalta.

Mieti nyt hetki, millaisia pimeitä aikoja tai elämän vaikeita hetkiä sinulle tulee mieleen?

Matteuksen evankeliumissa kerrotaan seuraavaa: Te olette maailman valo. Ei kaupunki voi pysyä kätkössä, jos se on ylhäällä vuorella. Eikä lamppua, kun se sytytetään, panna vakan alle, vaan lampunjalkaan. Siitä sen valo loistaa kaikille huoneessa oleville. Näin loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa. (Matt 5:14-16)

Juuri näinä aikoina ihmiset tarvitsevat toisia ihmisiä, meistä jokaista.

Mieti nyt hetki, miten me voimme olla ihmisille valona näinä hetkinä? Mitä sinä olet tehnyt toisen hyväksi ja avuksi?

Jeesus syntyi valoksi meidän keskellemme. Hän muistuttaa meitä, siitä, että kaikki hyvä on lähtöisin Jumalasta ja siksi myös kiitos elämän hyvistä asioista kuuluu Jumalalle. Hän lähettää meidät liikkeelle.

Rukoilkaamme. Jumala, sinun hyvyytesi loistaa elämän pimeydessä. Anna meidänkin heijastaa sinun valoasi, jotta toivo ei katoaisi tästä maailmasta. Aamen.