Aurinkoisia sydäntalven päiviä!

Lammin kirkko talvella 2024

Olemme saaneet jo useita viikkoja nauttia kunnon talvesta.

Voimme kiittää siitä Taivaallista Isäämme vaikkapa seuraavan virren sanoin:

Talven valon saamme lumen myötä,

ensihiutaleista sydän syttyy.

Luojan ihmeellistä luomistyötä

riemuiten ylistämään.

Kiitos pakkasista paukkuvista,

nuoskapäivistä ja pyrysäistä,

kiitos puista lumihuurteisista,

tähdistä öisen taivaan.

Jään ja lumen alla lepääviä

pikku luotujasi hoivaat, Luoja.

Suojele myös meitä ihmisiä,

meillekin lepo anna.

(Virsi 911: 1,3,5)

Talvikauden toiminnan alkajaisiksi saamme Lammin seurakunnassa viettää odotettua juhlaa. Sunnuntaina 21.1. piispa Matti Repo toimittaa Lammin uuden seurakuntatalon, Katariinan Tuvan, käyttöön siunaamisen. Juhla alkaa piispanmessulla Lammin kirkossa klo 10. Messun jälkeen siirrymme uuteen seurakuntataloon kirkkokahville. Kahvittelun jälkeen vietämme piispan johdolla seurakuntatalon käyttöön siunaamisen rukoushetken, jonka yhteydessä ja jälkeen kuulemme musiikkia sekä muutamia puheenvuoroja.

Juhlan jälkeen talvikauden pienryhmätoiminta ja erilaiset yleisötilaisuudet sitten vähitellen niin Katariinan Tuvassa kuin muissakin seurakunnan käytössä olevissa tiloissa Lammilla ja Tuuloksessa alkavat tai vilkastuvat. Lapset ja perheet pääsevät jälleen kokoontumaan kerhoihinsa ja nuoret omiin tapahtumiinsa. Sunnuntain päiväjumalanpalvelukset ja erityisjumalanpalvelukset sekä konsertit keräävät väkeä Lammin ja Tuuloksen kirkkoihin. Rippikoululaiset kokoontuvat ryhminä ensimmäisiin tapaamisiinsa. Kuorot harjoittelevat tulevia esiintymisiä ja erilaiset diakonia- ja lähetystyön pienryhmät tarjoavat yhdessäoloa ja mukavaa tekemistä. Seurakuntamme pienryhmä- ja palvelutoiminnan mahdollistavat uskolliset vapaaehtoistyöntekijämme. Tuo joukko onkin upea voimavara niin Lammilla kuin Tuuloksessa.

Kinkerit toteutamme tänä keväänä Lammin alueella siten, että kutsumme kinkeripiirien  väkeä tutustumaan uuteen seurakuntataloon ja samalla keskustelemaan kinkeriperinteen jatkamisesta. Tilaisuudet ovat avoimia kaikille ja seurakunta tarjoaa niissä kahvit. Tuuloksen alueella kinkeripiirien kokoontumiset ovat Tuuloksen seurakuntakeskuksessa.

Kevään toimintaan kuuluu myös Yhteisvastuukeräys. Vuonna 2024 Yhteisvastuu keskittyy nuorten elämänhallinnan ja mahdollisuuksien parantamiseen.

Tilat kutsuvat osallisuuteen on seurakuntamme tämän vuoden painopiste. Haluamme luoda seurakunnan käytössä olevista tiloista monenlaisia tilaisuuksia ja tapahtumia niissä järjestämällä kumppanuuden ja toiminnan tiloja, joihin on kynnys matala kaikkien tulla olemaan, viihtymään ja toimimaan. Tavoitteena on entistä paremmin hyödyntää myös tilojen hoidettuja piha- ja hautausmaa-alueita. Myös digitaalisiin tiloihin tahdomme pitää ovia auki. Olet lämpimästi tervetullut ideoimaan, osallistumaan ja toimimaan; yhdessä me olemme seurakunta!

Toivotan Sinulle aurinkoisia talvipäiviä ja Taivaan Isän siunausta!

Heli Ulvinen

kirkkoherra