Lammin hautausmaa

Lammin seurakunnan Lammin hautausmaa

Katariinantie 2, 16900 Lammi

040 804 9512 erityisammattimies

Hautausmaa sijaitsee Lammin kirkon vieressä. Hautausmaa on perustettu 1500-luvun alussa ja sen kokonaispinta-ala on 7,5 hehtaaria. Siunauskappeli on rakennettu vuonna 1960. Hautausmaalla on sankarihauta-alue, arkkuhautaosastoja, uurnahautoja ja muistolehto.

Muistolehtoon haudatuille on mahdollista laittaa nimilaatta muistelupaikalla oleviin muistokiviin. Muistelukivien eteen voi viedä ainoastaan leikkokukkia vainajan muistoksi. Muistelupaikalla on Eija Mutilan suunnittelema muistomerkki (tumma graniitti, jossa on kolme ristiä), jonka edessä olevalle laatalle voi laittaa kynttilän vainajan muistoksi. Muistelupaikalla voi muistella myös muualle haudattuja vainajia.

Hautausmaalla on kolme muistomerkkiä: vuonna 1920 lammin suojeluskunta pystytti Urho Heinäsen veistämän muistokiven sisällissodan valkoisella puolella kaatuneille. Sankarihauta-alue valmistui vuonna 1948 arkkitehti Aarno Ravealan suunnitelmien mukaan ja alueeseen kuuluvan muistomerkin veisti Emil Filén. Vuonna 1954 Lammin karjalaiset pystyttivät Veikko Leppäsen veistämän muistokiven Karjalaan jääneille vainajille.

Lammin seurakunnan Lammin hautausmaan kartta

wc wc