Musiikkitoiminta Lammin alueella

Kirkkokuoro

Laulun lahjan kerran sain siitä riemuin kiitän, sävelissä tänäänkin ilon sointuun liitän, ja jos äänein vähäinen, Jeesus kyllä kuulee sen, Jeesus kuulee sen.

Runon säkeet kuvaavat parhaiten niitä tuntoja, joita voi kokea kuorolaisena. Usein ei tule ajatelleeksi, että lauluääni, vähäinenkin, on lahja. Miksi sitä ei siis käyttäisi ja jakaisi?

Kirkkokuoroa pidetään ehkä vakavamielisten lauluryhmänä, johon mustiin asusteisiin pukeutuneena kiiruhdetaan sunnuntai-aamuisin. Musiikin luullaan olevan vaikeasti opittavaa, harjoitusten kaavaan sidottuja ja kanttorien ankaran ”jumalisia” ja julmia.

Toisin kuitenkin on. Musiikki, jota joko kuorona taikka seurakunnan kanssa yhdessä esitetään, on vuosisatoja kestänyttä, kaunista ja puhuttelevaa. Kokee vahvana Jumalan läsnäolon laulaessaan. Olkoonpa itsellä iloa tai surua, kirkkomusiikki tukee ja lohduttaa mieltä ja antaa arkeen voimia. Kuorossa on lisäksi hyvä yhteishenki, joka kuuluu myös esityksissä. Ryhmänä voidaan saavuttaa hyviä tuloksia eikä kenenkään tarvitse laulaa yksin, paitsi oopperalaulajien, jos heitä sattuisi jäseneksi tulemaan.

Lammi Kirkkokuoro on seurakuntalaisten palvelija niin kuin kuorossa laulava yksittäinen jäsenkin. Sisältöä ja musiikillista väriä kuoro antaa jumalanpalvelus- ja muuhunkin seurakunnalliseen elämään. Kokoonpano, jossa jäsen on tärkeä osanen.

Useat vähättelevät lauluääntään. Ollaan usein turhan vaatimattomia. Ääni on lahja, jota tulisi käyttää ja kehittää. Sanotaanhan, että harjoitus tekee mestarin. Mitä enemmän laulat, sitä paremmin sujuu. Koelaulua kuoroon pääsemiseksi ei ole, joten toivoisi siis lauluäänen omaavien mukaantuloa. Eikä nuottien lukutaidottomuuskaan saisi olla este. Pitää siis vain heittäytyä ennakkoluulottomasti äänineen kuoron vietäväksi.

Kiireiselle nykyihmiselle lienee suurin kynnys juhla- ja muiden pyhien aikaiset esiintymiset. Kuoro laulaa tosin vain noin kerran kuussa kirkossa, juhlapyhinä tosin tahti on kiivaampi. Siis ei rasitu. Mutta miltä tuntuisivat joulut ja pääsiäiset ilman kuorolaulua? Ei miltään.

Harjoituksiin kokoonnutaan kerran viikossa, torstai-iltaisin. Laulamisen lomassa saamme tietoa kuorokursseista, ääniklinikoista, seurakunnan ym. tapahtumista, esiintymisistä jne. Kuoro pitää myös laulukauden avajaiset ja joulujuhlan. Vieraileekin joskus jossain. Osaamme pitää myös hauskaa, emmekä koe olevamme ryppyotsaisia Vitsit sinkoilevat ja kuoroelämäämme ryydittävät pikku kommellukset ja tapahtumat laulukauden aikana. Lisäksi olemme oppineet pitämään huolta toisistamme. Ja mitä tulee kanttoreihin, saavat he taidoillaan kuoron laulamaan ”bachit ” enkelien lailla ja kokemaan ison ilon.

– Asta Tapaila

Ruska

Tämä lauluryhmä on kohtauspaikka seurakunnan vanhemmalle lauluväelle. Kokoonnumme joka toinen perjantai Lammin seurakuntatalon  seurakuntasalissa klo 11 alkaen. Kokoontumisemme kestää noin puolitoista tuntia. Laulamme kanttorin kanssa yksiäänisesti yleensä vanhoja tuttuja hengellisiä lauluja ja välillä opettelemme ennestään tuntemattomampia ja vähän uudempiakin lauluja. Osallistumme jumalanpalveluksiin ja muihin seurakunnan tilaisuuksiin muutaman kerran vuodessa. Harjoitusten lomassa on lupa jakaa niin ilot kuin surutkin. Yhdessä jaksamme paremmin ja laulumme soi vielä vahvemmin jos sinäkin tulet mukaamme laulamaan, samalla äänikin pysyy kunnossa kun sitä käytetään. Tervetuloa mukaan.

Tuomasmessu-lauluryhmä

Tämä laulu-ja soitinryhmä kokoontuu harjoittelemaan keskiviikkoisin klo 16.30 alkaen Lammin kirkossa. Pääasiassa harjoittelemme nimensä mukaisesti  Tuomasmessuja varten joita yleensä kaksi syksyllä ja kaksi keväällä. Välillä olemme olleet mukana  myös päiväjumalanpalveluksissa, messuissa ja muissa seurakunnan tilaisuuksissa, kuten esim. Kauneimmat Joululaulut –tilaisuuksissa. Mukaan mahtuu myös soittajia laulajien lisäksi. Tule rohkeasti mukaan toteuttamaan Tuomasmessua ja kokemaan jumalanpalvelus toisenlaisen musiikin kautta.

Virsikahvila

Tervetuloa laulamaan - tai vain kuuntelemaan - uudet ja vanhat virsien ystävät. Ovatko virret sinulle tuttuja tai haluatko tietää niistä enemmän? Pidätkö laulamisesta? Haluatko kahvitella hyvässä seurassa? Jos vastasit kyllä, Virsikahvila saattaa olla sinun juttusi. Virsikahvilassa on leppoisa tunnelma, ja virsiä lauletaan omien kykyjen mukaan – virsiasiantuntija sinun ei siis tarvitse olla. Kaikki ovat tervetulleita Virsikahvilaan!

Virsikahvila kokoontuu joka kuukauden viimeinen keskiviikko Vapaaehtoiskeskus Keitaassa. Katso tarkat kokoontumisajankohdat seurakunnan tapahtumakalenterista.

Ota ystäväsi myös mukaan, ja laitetaan kahvipannu porisemaan!

Tervetuloa laulamaan!

Yhteystiedot:  Virsikahvilan vetäjä on Raija Salo: 0405694387