Tervetuloa laulamaan - tai vain kuuntelemaan - uudet ja vanhat virsien ystävät. Ovatko virret sinulle tuttuja tai haluatko tietää niistä enemmän? Pidätkö laulamisesta? Haluatko kahvitella hyvässä seurassa? Jos vastasit kyllä, Virsikahvila saattaa olla sinun juttusi. Virsikahvilassa on leppoisa tunnelma, ja virsiä lauletaan omien kykyjen mukaan – virsiasiantuntija sinun ei siis tarvitse olla. Kaikki ovat tervetulleita Virsikahvilaan!

Virsikahvila kokoontuu joka kuukauden viimeinen keskiviikko Vapaaehtoiskeskus Keitaassa. Katso tarkat kokoontumisajankohdat seurakunnan tapahtumakalenterista.

Ota ystäväsi myös mukaan, ja laitetaan kahvipannu porisemaan!

Tervetuloa laulamaan!

Yhteystiedot:  Virsikahvilan vetäjä on Raija Salo: 0405694387

Virsikahvilassa on leppoisa meininki

Avaan Lammin liikuntakeskuksen vieressä ole-van seurakunnan tilan, Keitaan oven, muutaman minuutin yli aamukymmenen. Virsikahvila on alkanut ja laulu alkanut. Virren päätyttyä alkaa iloinen puheensorina naisten kesken, jotka tänä keskiviikkona ovat kokoontuneet Virsikahvilaan laulamaan, näkemään toisia, vaihtamaan kuulumisia ja kahvittelemaan. Huumori on herkässä ja tunnelma on leppoisa. Tälläkin kertaa on tullut uusia laulajia mukaan ja iloisia jälleennäkemisiä on havaittavissa.

Mikä on virsikahvila?

Virsikahvila lähti liikkeelle muutama vuosi sitten Raija Salon ideasta. Idean takana oli ompeluseuratoiminta. Niihin ihmiset ovat kokoontuneet toisten koteihin jo vuosikymmenien ajan tekemään käsitöitä sekä laulamaan virsiä ja kuulemaan Raamatun tekstejä. Niissä mukana on pappi sekä kanttori.

Salo halusi alueelle jotain matalamman kynnyksen toimintaa. Näin syntyi Virsikahvila. Se ei ole kenenkään kotona, vaan kokoonnutaan seurakunnan tiloissa, Lammilla Keitaalla. Näin kenenkään ei tarvitse siivota tai miettiä tarjoilua. Virsikahvila on auki joka keskiviikko klo 10-12, ja se on avoin kaikille eli sinne saa tulla kuka tahansa ikään tai sukupuoleen katsomatta. Siellä lauletaan virsiä, monesti seuraavan sunnuntain Jumalanpalveluksen virsiä kirkkovuoden mukaan. Siellä saa esittää myös virsitoiveita, joita lauletaan sekä opetellaan tuntemattomia virsiä. Tällä viikolla laulettiin tulevan sunnuntain "Valvomissunnuntain" virsiä sekä esimerkiksi yksi toive oli virsi 517 "Herra kädelläsi".

Salo toimii seurakunnan vapaaehtoisena kahvilan vastuuhenkilönä. Kahvila alkaa virsien laulamisella ja kun kahvi on tippunut ja hetki on sopiva, pitävät laulajat kahvitauon. Kahvipöydällä on vapaaehtoinen kolehtipurkki. Kolehdin tuot-to ohjataan kuukausittain eri lähetysjärjestöille sekä erityisillä keräyksillä kummilapsille Tansaniaan, Nepaliin ja Venezuelaan.

Miksi kannattaa mennä virsikahvilaan?

Jos pidät laulamisesta ja varsinkin hengellisestä musiikista, on Virsikahvi-la juuri oikea paikka sinulle. Sinun ei tarvitse osata laulaa; pääasia on, että pidät siitä. Voit myöskin tulla kuuntelemaan, kun muut laulavat. Virsi-kahvilassa voit hiljentyä hetkeksi kiireisen viikon keskellä.

Yksi äärimmäisen tärkeä osa Virsikahvilassa on tuttujen ja ystävien näkeminen sekä uusiin ihmisiin tutustuminen. Siellä kuulut yhteisöön, jolla on yhteinen kiinnostuksen kohde. Virsikahvilaan olet tervetullut, joko yksin tai ystäväsi kanssa koko Lammi-Tuuloksen seurakunnan alueelta. Tänä vuonna Virsikahvila on vielä 11.12.

VIRSIKAHVILASSA ON LEPPOINEN MEININKI

Teksti: Elisa Uusi-Heikkilä / Kivikirkko-lehti 2019 / Nro 7.1