Rannun kirkko Virossa. Lammin seurakunta.

Lammin seurakunnan ystävyysseurakunta

Lammin seurakunnan ystävyysseurakunta on Rannun seurakunta eteläisessä Virossa.

Ystävyysseurakuntasuhde Lammilla on ollut Rannun kanssa 1990-luvun alkupuolelta saakka. Rannun kunta puolestaan on Lammin kunnan ystävyyskunta. Ystävyyssuhteita onkin viime vuosina hoidettu puolin ja toisin yhteistyössä kunnan kanssa.

Vuosittain toistuviin tapahtumiin kuuluvat ystävyysseurakuntavierailut. Vuorovuosin lammilaiset käyvät Rannussa ja rannulaiset Lammilla. Ystävyysseurakunnan hyväksi järjestetään Lammilla silloin tällöin myös muita tapahtumia. Kolmen vuoden ajan on ollut käynnissä Kirkonkello Rannun kirkkoon –hanke.

Rannun kirkko on pyhälle Martinille omistettu, 1500-luvulta peräisin oleva, valkoiseksi kalkittu kivikirkko pienellä kummulla keskellä etelä-virolaista peltolakeutta. Kirkon viimeisin peruskorjaus tehtiin vuonna 1991. Silloin kirkko uusittiin lattiasta kattoon, kalkittiin seinät ja uusittiin sähköt. 1990- ja 2000-luvuilla on rakennettu uudelleen kirkkoa ja kirkkopihaa ympäröivä kiviaita, puhdistettu urut, restauroitu kirkon ovet ja ikkunat sekä korjattu ja sisustettu kuorihuone ns. talvikirkoksi. Viimeisin urakka on ollut kirkon kellotapulin peruskorjaus.

Nämä kaikki edellä luetellut kirkon peruskorjaamiseen liittyvät tehtävät ovat olleet suuri ponnistus Rannun pienelle, n. 100 jäsenmaksua maksavan jäsenen, seurakunnalle ja kertovat osaltaan jäsenten sitoutumisesta ja rakkaudesta omaan kirkkoonsa.

Lammin seurakunta on Rannun ystävyysseurakuntana saanut olla joiltain osin tukemassa edellä lueteltuja hankkeita.

Lue lisää Rannun seurakunnastaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.