Surusta ja kriisistä voi selviytyä

"Älä pelkää äläkä lannistu.
Herra, sinun Jumalasi,
on sinun kanssasi kaikilla teilläsi."
(Joos. 1:9)

Ihmismieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat: läheisen menehtyminen, oma tai läheisen loukkaantuminen, sairastuminen, vammautuminen, työttömäksi jääminen tai rikoksen uhriksi joutuminen.

Tukea vaikeaan tilanteeseen voi saada sairaalapastorilta tai oman seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin

Kirkko tukee vaikeuksien keskellä olevaa sekä käytännöllisten asioiden hoidossa että henkisessä selviämisessä. Apu on tarjolla kaikille – aktiivisuus seurakunnassa tai kirkon jäsenyys eivät ole avun saannin edellytyksiä.

Kirkon diakoniatyöntekijät ovat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia, jotka auttavat monissa kriiseissä. Tavoitat diakoniatyöntekijän lähimmästä seurakunnasta.

Palveleva Puhelin kuuntelee

Kirkon ylläpitämä Palveleva puhelin tarjoaa mahdollisuuden purkaa mieltä painavia asioita puhelimitse. Palvelevan puhelimen numero on kaikkialla Suomessa

• 0400 22 11 80 suomenkielisille ja

• 0400 22 11 90 ruotsinkielisille

Vertaistukiryhmät avoinna kaikille

Kirkko tarjoaa henkilökohtaisen keskustelun lisäksi vertaistukiryhmiä erilaisiin elämäntilanteisiin. Seurakunnilla on ryhmiä muun muassa työttömille, päihdeongelmaisille, mielenterveyskuntoutujille, eronneille, läheisensä menettäneille ja masentuneille sekä vertaisryhmiä esimerkiksi huonokuuloisille, kehitysvammaisille tai näkövammaisille.

Katso lisää tietoa eroryhmistä.

Katso lisää tietoa sururyhmistä.

Seurakuntien tarjoamat ryhmät vaihtelevat seurakunnittain, joten parhaiten saat tietoa ryhmistä paikallisseurakunnastasi. Jos omalla paikkakunnallasi ei ole hakemaasi ryhmää, voit kysyä naapuriseurakunnasta sopivaa ryhmää.

Sururyhmä Lammin ja Tuuloksen alueella.

Sururyhmä järjestetään yheistyössä Hauhon ja Lammin srk:n kesken. Seuraavan kerran ryhmää ajateltu keväälle 2023 (helmikuussa).            Suruasioissa ota yhteyttä Lammin srk:n pappeihin tai diakoniatyöntekijään.

Sururyhmä 2023

Hauhon ja Lammin seurakunnissa järjestetään tänä keväänä yhteinen sururyhmä läheisensä menettäneille. Ryhmä perustetaan, mikäli ilmoittautuneita on vähintään kolme. Ryhmä kokoontuu 5 kertaa Tuuloksessa ti 7.3. alkaen. Ryhmää vetävät diakoniatyöntekijät Sanna Kuitunen ja Jürgen Skaffari. Ilmoittautumiset 23.2. mennessä Sanna p. 040 804 9285 ja Jürgen p. 040 804 9504.

Haluatko auttaa lähimmäistäsi?

Halutessasi auttaa ihmisiä erilaisessa elämäntilanteessa, voit osallistua  vapaaehtois-toimintaan. Voit esimerkiksi toimia vapaaehtoisena ystävänä tai olla mukana erilaisissa tempauksissa, joissa kerätään varoja apua tarvitsevien auttamiseksi.

Lisätietoa diakoniatyöntekijältä.