Siunaustilaisuus

Kristillinen siunaus kertoo uskosta ja ylösnousemustoivosta. Me siunaamme läheisemme matkalle ja saatamme hänet haudan lepoon. Siunaaminen tapahtuu joko kirkossa tai siunauskappelissa, joskus myös haudalla. Siunaus ja hautaus toimitetaan yleensä lauantaina tai perjantaina. Siunaus voidaan järjestää myös muina arkipäivinä, ei kuitenkaan maanantaina.

Siunauksen toimittaa siunausvuorossa oleva oman seurakunnan pappi ja musiikista vastaa kanttori. On myös mahdollista kysyä tiettyä pappia toimittamaan hautaan siunaus. Tällöin häneen on syytä ottaa yhteyttä jo ennen siunausajan varaamista. Omaisten ja papin kohtaaminen esimerkiksi surukodissa ennen siunausta voi olla omaisille hyvin merkittävä ja auttaa pappiakin.

Perinteisesti kirkkoon tai kappeliin istutaan siten, että lähiomaiset istuvat eteen oikealle ja muut sukulaiset heidän taakseen. Työtoverit, ystävät ja tuttavat istuvat vasemmalla. Kukkalaitteet lasketaan tavallisesti kappelissa. Kesällä sään salliessa kukat voidaan laskea vasta haudalla. Jos kukat on laskettu kappelissa, ne noudetaan päätösvirren jälkeen arkulta. Kun vainaja on kannettu hautaan, asetetaan kukat hautakummulle ja veisataan virsi.

Tuhkauksen yhteydessä arkku jää paikalleen kappeliin. Saattoväki voi halutessaan viedä kukat haudalle, johon vainajan tuhka tuodaan myöhemmin. Uurnan hautaan kätkeminen tapahtuu omaisten kanssa sovittavana aikana ja tämän yhteydessä voidaan pitää rukoushetki, johon voidaan kutsua myös pappi. Uurnan hautaan kätkeminen tapahtuu yleensä siunausta seuraavalla viikolla. Muistolehtoon haudattaessa seurakunta huolehtii tuhkan kätkemisestä, jolloin uurnaa ei tarvita.

Siunauskaava

Alkumusiikki
alkusiunaus
johdantosanat
(yhteinen rippi)
psalmi
rukous
Raamatunluku ja papin puhe
(uskontunnustus)
Siunaaminen
Virsi
rukous
Isä meidän
Herran siunaus
Musiikki (jonka aikana arkku kannetaan autoon / saatto haudalle alkaa).

Kukat voidaan laskea joko siunaustoimituksen alussa alkusoiton jälkeen tai lopuksi ennen päätösmusiikkia.

Kantajat ja saattoväki

Arkkuhautauksessa tarvitaan kuusi kantajaa. Lähimmät omaiset asettuvat kantajiksi eteen tai taakse oikealle vainajan sydämen lähelle. Saattoväki seuraa arkkua haudalle siten, että lähiomaiset ja muut sukulaiset ovat ensimmäisinä arkun jäljessä. Kun kukat on aseteltu hautakummulle, veisataan saattovirsi.

Omaiset voivat halutessaan noutaa seuraavalla viikolla seppeleiden nauhat ja kortit. Seurakunta huolehtii kesällä kukat pois haudalta kahden viikon kuluttua hautauksesta, talviajan haudoilta kukat poistetaan vasta keväällä.

Pukeutuminen hautajaisiin

Hautajaisiin on perinteisesti pukeuduttu tummiin, siisteihin tai hieman juhlaviin vaatteisiin. Tumman ja peittävän surupukeutumisen on ajateltu osoittavan kunnioitusta sekä vainajaa että tämän läheisiä kohtaan. Nykyään hautajaisten pukukoodi on löysempi ja vainaja on voinut myös toivoa esimerkiksi värikästä tai arkista pukeutumista. Tummien juhlavaatteiden puuttumisen ei siis tule olla este hautajaisiin osallistumiselle - tärkeintä on kuitenkin vainajan muistaminen, oli päällä millaiset vaatteet tahansa.

Musiikki

Siunaustilaisuus alkaa ja päättyy urkumusiikilla. Suosituimmat alku- ja loppusoitoista on mainittu sivun alaosassa, lisäksi on olemassa lukuisia muita tilaisuuteen sopivia vaihtoehtoja. Kanttori auttaa mielellään musiikkivalinnoissa, halutessaan musiikit voi myös jättää hänen valittavakseen. Siunaustilaisuudessa lauletaan yleensä 2-3 virttä. Omaiset voivat valita näitä itse tai sopia niistä papin tai kanttorin kanssa. Kaikissa kirkoissa ja kappeleissa on virsikirjoja.

Hämeenlinnan aluella siunauksia on monissa kirkoissa ja kappeleissa. Siunaustilaisuuteen tulee kanttori, häntä ei tarvitse erikseen pyytää. Kanttorin laulu ja soitto siunaustilaisuudessa on maksutonta. Muistotilaisuuksien kohdalla on aluekohtaisia eroja. Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan alueella kanttorit eivät osallistu muistotilaisuuteen. Lammilla, Hauholla, Tuuloksessa ja Kalvolassa kanttori osallistuu näin toivottaessa muistotilaisuuksiin mahdollisuuksien mukaan. Omaiset voivat pyytää siunaustilaisuuteen tai muistotilaisuuteen myös muita muusikoita esiintymään.

Monilla kanttoreilla on myös lauluohjelmistoa siunaustilaisuuksia varten. He voivat laulaa kirkossa yksinlaulun omaisten näin toivoessa. Samoin siunaukseen voi pyytää ystävää, sukulaista tai muuta muusikkoa laulamaan tai soittamaan. Kanttoria voi pyytää säestämään tarvittaessa.

Suosituimmat surumusiikit

J. S. Bach: Air