Seurakuntavaalit 2022

Seurakuntavaalit toimitetaan neljän vuoden välein. Marraskuussa valitaan 367 seurakuntaan yhteensä lähes 8000 uutta luottamushenkilöä. He päättävät mm. siitä, keitä valitaan seurakunnan työntekijöiksi, minkälaisia kerhoja pidetään ja keitä autetaan – missä ja miten.

Seurakuntavaalit ovat ennen kaikkea paikalliset vaalit, joissa seurakuntalaisten joukosta valitaan henkilöt suunnittelemaan toimintaa seuraavalle nelivuotiskaudelle. Seurakuntavaaleissa pääset vaikuttamaan oman seurakuntasi tulevaisuuteen.

Kahdet vaalit

Lammin seurakunta kuuluu seurakuntayhtymään, ja siksi toimitetaan kahdet vaalit.

Vaaleilla valitaan jäsenet seurakuntaneuvostoon, joka johtaa seurakunnan toimintaa, sekä yhteiseen kirkkovaltuustoon, joka käyttää ylintä päätösvaltaa seurakuntayhtymälle kuuluvissa asioissa.

Molempia vaaleja varten kerätään erilliset ehdokaslistat. Sama ehdokas voi olla ehdolla molemmissa vaaleissa tai vain toisessa.

Äänioikeus

Seurakuntavaaleissa jo 16-vuotiaalla on äänioikeus. Rippikoulua tai konfirmaatiota ei edellytetä äänestämiseen, kirkon jäsenyys riittää.

Äänestyslippuja on kahden värisiä

Kirkkovaltuuston äänestyslippu on valkoinen.

Seurakuntaneuvoston äänestyslippu on värillinen.

Tärkeät päivämäärät

• 8.-12.11. ennakkoäänestys

• 20.11. varsinainen vaalipäivä

seurakuntavaalit.fi

Vaalikone

Tässä on linkki vaalikoneeseen: https://www.seurakuntavaalit.fi/vaalikone

Lammin seurakunta

Ennakkoäänestys 8.–12.11.2022

ti-la 8.11.–12.11. klo 9–18 Lammin kirkkoherranvirasto, Katariinantie 2, Lammi

ti-ke 8.11.- 9.11 klo 14-18 Lammin seurakuntatila Keidas, Lamminraitti 37, Lammi

to 10.11. klo 14-18 Tuuloksen seurakuntakeskus, Pappilantie 17, Tuulos

pe 11.11. klo 14-18 Kauppakeskus Tuulonen, Tuulosentie 1, Tuulos

Varsinainen äänestyspäivä 20.11.2022

Lammin äänestysalueella Lammin kirkossa, Katariinantie 2, Lammi

20.11.2022 kello 11.00 – 20.00.

HUOM! Lammin alueella asuvat voivat äänestää vaalipäivänä vain Lammin kirkossa.

Tuuloksen äänestysalueella Tuuloksen kirkossa, Kirkkokuja 27, Tuulos

20.11.2022 kello 11.00 – 20.00.

HUOM! Tuuloksen alueella asuvat voivat äänestää vaalipäivänä vain Tuuloksen kirkossa.

Yhteinen kirkkovaltuusto

Yhteinen kirkkovaltuusto on seurakuntayhtymän ylin päättävä elin. Se muun muassa päättää taloudesta, rakennushankkeista, maan myynnistä ja kirkollisveroäyrin suuruudesta. Syksyisin valtuusto hyväksyy toiminta- ja taloussuunnitelman sekä talousarvion.

Valtuustossa on 51 paikkaa. Ne on jaettu kirkkolain ja seurakuntien väkiluvun mukaan:

• Hauhon seurakunta 5 paikkaa
  • Hämeenlinna-Vanajan seurakunta 35 paikkaa
  • Kalvolan seurakunta 4 paikkaa
  • Lammin seurakunta 7 paikkaa.

Seurakuntaneuvosto

Jokaisella seurakunnalla on oma seurakuntaneuvosto. Seurakuntaneuvoston jäsenet valitaan joka neljäs vuosi järjestettävillä seurakuntavaaleilla.

Seurakuntaneuvoston puheenjohtajana toimii aina kirkkoherra. Varapuheenjohtaja on seurakuntaneuvoston jäsen. Seurakuntaneuvosto päättää seurakunnan paikallisesta toiminnasta ja hengellisestä elämästä. Kokousten asialistat täyttyvät hyvin käytännönläheisistä asioista, tilaisuuksista, avustuksista, henkilöstöasioista ja monesta muusta. Kirkkoherrojen johdolla seurakuntaneuvostot suuntaavat paikallisseurakuntien elämää ja vastaavat toiminnan kehittämisestä.

Lammin seurakunta 12 paikkaa.