KAIKKI VALKOISEN VÄRIT

YouTube-video

Valon taittuminen näyttää kauniilta. Prisma on optinen laite, jolla voidaan taittaa tai heijastaa valoa ja taittamisen yhteydessä myös hajottaa valoa valospektrin väreihin, esimerkiksi auringon valkoista valoa sateenkaaren väreihin. (WIKIPEDIA)

Värit puhuttelevat ja nojaavat henkilökohtaisiin kokemuksiimme. Ihmiset reagoivat väreihin eri tavoin, jokaisella on omat värimieltymyksensä. Rakennamme identiteettiämme värien kautta. Kun ostamme vaatteita, valitsemme usein vaatekappaleet juurikin omien värimieltymysten pohjalta. On todettu, että muinaiset egyptiläiset ja kiinalaiset yhdistivät värien vaikutuksen joidenkin tietoisuus- ja tunnetilojen parantamiseen ja rohkaisemiseen. Värit ovat symboleja, jotka saavat eri merkityksiä asiayhteydestä riippuen. Jumala puhuu meille värien kautta. Kristinuskon piirissä väreillä on aina ollut keskeinen asema:

• Musta on murheen, surun, katoavaisuuden ja kuoleman väri.
  • Valkoinen on ilon, kiitoksen, puhtauden ja autuuden väri.
  • Punainen on tulen, veren ja tunnustuksen väri.
  • Violetti / sininen on katumuksen ja syntien tunnustamisen väri.
  • Kulta on katolisessa kirkossa juhlan merkki.

Kun taiteilijat maalaavat kuvia Jeesuksesta, minkävärinen viitta hänellä todennäköisimmin on yllään?... Valkoinen. Miksi?...

Yhdistämme valkoisen puhtauteen, hyvyyteen, pyhyyteen. Meillä on hyvin usein tapana pitää hyvyyttä ja pyhyyttä tylsänä, jännitystä vailla olevana ja pitkästyttävänä - kovin erilaisena kuin ne asiat, joita yhdistämme kirkkaisiin väreihin.

Mutta Jeesus sanoi: Minä olen maailman valo.

Johannes kuvaa näyssään Jeesusta näin: Hänen päänsä ja hiuksensa hohtivat valkoisina kuin valkoinen villa, kuin lumi, ja hänen silmänsä olivat kuin tulen liekit... hänen kasvonsa olivat kuin loistava keskipäivän aurinko. (llm. 1:14, 16)

Onko valkoinen valo väritöntä? Ei! Siinä on kaikki sateenkaaren värit. Raamattu sanoo, että Jeesus oli luomassa maailmaa, niinpä kaikki värikäs, jännittävä, jokainen todellinen ilo oli hänen aikaansaamansa ja häntä varten. Puhtaus ja pyhyys eivät ole kuolettavia, ne ovat koko maailman hurja värien kaleidoskooppi nivoutuneena yhteen häikäisevään valoon - siihen minkä Johannes näki Jeesuksen kasvoissa.

Rukoilkaamme. Herra, jokainen päivä näemme värien loistosi. Kesän tullessa on luomakuntasi kauneimmillaan. Kerrot meille värein totuuden ja näytät tien. Ilossa ja surussa olet kanssamme. Varjele meitä pimeydeltä, ja sen sijaan anna valon syttyä sydämissämme. Herra, sinä olet ilon ja armon lähde. Sinuun me turvaamme. Aamen.