ISO 12:45 -ryhmä

Lammin seurakunnan valo- ja videokuvausryhmä

Hengellinen valo- ja videokuvaus

Joka näkee minut, näkee lähettäjäni. (Joh. 12:45)

ISO = ISO-arvo on valokuvaukseen liittyvä termi. Se ilmaisee valoherkkyyttä. Heikossa valaistuksessa tarvitaan suurta ISO-arvoa, jotta kuva valottuisi riittävästi.

Ryhmän toiminta käynnistyy marraskuussa 2023.

Valokuvaaminen ja videoiden ottaminen on ympäristön tarkkailua, Jumalan luomakunnan todentamista. Kuvissa ja videoissa oleva kohde rajautuu merkitykselliseksi kokonaisuudeksi antaen elämälle suuntaa.

Valokuvat ja videot voivat herättää meissä monia kysymyksiä ja viedä meidät läpi eri tunteiden kirjon. Teokset puhuttelevat henkilökohtaisella ja intiimillä tasolla, ja siten teoksiin voi sisältyä mm. huolta, pelkoa, masennusta, iloa, toivoa ja rakkautta. Olennaista on havaita se, mitä Jumala haluaa sanoa juuri sinulle. Se, miten Hän haluaa ohjata sinua elämän polullasi. Kun katsomme kuvaa, puramme Jumalan sanomaa meille ymmärrettävään muotoon.

Valo-  ja videokuvaus on siis hengellinen matka omaan sisimpään. Jumala puhuu meille, ja me myös vastaamme hänelle; valokuvausprosessi on hiljaista rukousta kuvallisessa muodossa. Hengellinen valokuva ja video auttavat turvautumaan Jumalaan. Kuvat voivat avartaa sielumme maisemaa ja auttaa meitä kasvamaan kuva kuvalta ihmisinä - olemaan rohkeita, tähtiä pimeyden keskellä.

ISO 12:45 -ryhmän toimintatavat

• Ryhmän vetäjänä toimii seurakunnan tiedottaja.
  • Ryhmään voi liittyä kuka tahansa ottamalla yhteyttä seurakunnan tiedottajaan.
  • Ryhmä toimii WhatsApp-alustalla, vain poikkeustapauksissa ryhmä kokoontuu kasvokkain.
  • Ryhmän jäsenellä tulisi olla käytössään älypuhelin kommunikoinnin ja kuvien/videoiden ottamista varten.
  • Ryhmän jäsenille voidaan järjestää opetuspäivä liittyen valo- ja videokuvaukseen.
  • Ryhmä voi myös toteuttaa yhteisiä kuvauspäiviä, esim. valokuvauskävely Lammilla.
  • WhatsApp-ryhmän ylläpitäjä on seurakunnan tiedottaja.
  • Ryhmälle annetaan kerran kuukaudessa teema, jonka inspiroimana jäsenet ottavat valokuvia ja videoita.
  • Tuotokset jaetaan ISO 12:45 -ryhmässä.
  • Tuotosten yhteyteen voi lisätä myös tekstisisältöä, saatesanat.
  • Valikoidusti tuotoksia jaetaan Lammin seurakunnan somekanavissa: Facebook, Instagram ja YouTube.
  • Lammin kirkkoon perustetaan ”kevyt valokuvanäyttely”, jonka sisältö vaihtuu kuukausittain. Näyttelyssä on esillä kuukauden hengellinen rukouskuva, joka on jonkun ISO 12:45 -ryhmän jäsenen ottama.
  • ISO 12:45 -ryhmä voi toimia myös eri työalojen tukena ja kumppanina.
  • ISO 12:45 -ryhmän toimintaa kehitetään saadun palautteen pohjalta.

ISO 12:45 WhatsApp-etiketti (PDF-tiedosto)

Ryhmän ylläpitäjä

Markus Monteiro Kartano

tiedottaja

markus.monteirokartano@evl.fi

HUOM!

Jos haluat liittyä ryhmään, lähetä tiedottajalle sähköpostiviesti, jossa kerrot oman nimesi (etu ja sukunimi) ja puhelinnumerosi. Jotta tiedottaja voi lisätä sinut ISO 12:45-ryhmään, sinulla täytyy olla WhatsApp-sovellus älypuhelimessasi asennettuna ja käyttökunnossa.

Esimerkki hengellisestä rukouskuvasta

Tekstinä virsi 552; Mua siipeis suojaan kätke