Kuvia Lammin ja Tuuloksen kirkoista. Perhe pyhiinvaelluksella.

PIENI PYHIINVAELLUS LAMMIN JA TUULOKSEN KIRKOISSA

Lähde ohjeistetulle mutta omatoimiselle pyhiinvaellukselle seurakunnan kirkkotilohin!

PAPERIVERSIO  omatoimisesti tehtävästä pyhiinvaelluksesta löytyy kirkkotiloista!

1. Tervetuloa

Tämä pieni pyhiinvaellus kutsuu sinua vaeltamaan kaikilla aisteilla kirkkotilassa, kuin utelias lapsi. Huomion kiinnittäminen yksityiskohtien havainnointiin auttaa sinua laskeutumaan ajatusten kohinasta keholliseen läsnäoloon.

Pyhiinvaelluspolkua ei tarvitse kulkea järjestyksessä eikä kaikissa kohdissa pysähtyen. Kuuntele, mikä sinua kuljettaa ja pysäyttelee. Kirkkotila ja Kristus itse kuuntelevat ja ottavat sinut vastaan. Voit vielä yllättyä, miten.

Paperiversio pyhiinvaelluksesta löytyy kirkkotilasta, Lammi ja Tuulos.

Isän siunaus kannelkoon sinua. Pojan rakastava katse seuratkoon sinua. Pyhän Hengen ohjaus kuljettakoon sinua.

2. Kirkkorakennuksen kiertäminen ja aistien avaus keskikäytävällä

Kierrä ensin kiirettä kirkkorakennus ympäri. Havainnoi pieniä yksityiskohtia. ”Kuuntele kädelläsi seinää ja jaloillasi maata.” Astu sitten vasta kirkkoon. Pysähdy keskikäytävälle. Nojaa seisten penkkiä vasten ja sulje silmäsi. Kuuntele, millaisia ääniä kuulet ympärilläsi. Tunnustele sitten sormillasi puuta ja penkkiä, joka on kuullut sukupolvien huokaukset. Keskity hetken tuntoaistiisi. Miltä kirkkotila tuoksuu, ehkä hennostikin? Siirry vasta sitten näköaistiin. Kierrä hitaasti paikallasi 360 astetta ja katseellasi havainnoi tilan yksityiskohtia.

3. Vastaanottava tila

Mene paikkaan, joka kutsuu sinua ja jossa on hyvä hetken pysähtyä. Kuuntele itseäsi ja sydämesi hiljaista huokausta. Millaista lepoa ja rauhoittumista kaipaat ja hiljaa rukoilet. Hengittele rauhassa.

4. Valot ja varjot

Jatka pyhiinvaellustasi kirkkotilassa havainnoiden valon ja varjojen välistä suhdetta sisällä ja ulkona. Mitä näet varjoon jäävissä paikoissa? Tai niissä, mihin valo erityisesti osuu? Mitä näet oman elämäsi varjoista ja valoisista kohdista?

5. Kastekalaverkko

Hakeudu kastekalaverkon luokse. Minkä nimisiä lapsia on viime aikoina kastettu? Keitä sinun tuntemia lapsia tai kummilapsia tulee mieleen juuri nyt? Voit katsella heitä hetki mielessäsi ja rukoilla hiljaa heidän puolestaan.

6. Kaartuva katto

Kirkon katto ja seinät ovat nähneet vuosien varrella paljon! Havainnoi kirkkotilaa nyt ylöspäin. Katsele kattoa ja ikkunoita ja niiden yksityiskohtia. Miten kirkkotila katsoo sinua? Käytä tuntoaistiasi samalla. Ota tilan hiljainen suoja ja siunaus vastaan koko kehollasi.

7. Lähetyskynttelikkö

Siirry lähetyskynttelikön äärelle ja mieti, millaisen esirukouksen haluaisit jättää. Kun päätät vaelluksesi pääalttarille, voit sitä ennen laittaa kynttilän lähetyskynttelikköön oman ruokouksesi saattamana. Kynttilä sytytetään seuraavassa jumalanpalveluksessa.

8. Pääalttari

Havainnoi ensin alttaria, alttaritaulua ja kuorin seiniä ja niiden kohoteoksia. Etsi sitten paikka alttarikaiteen äärellä, mihin voit päättää pyhiinvaelluksesi. Katsele alttaritaulua. Missä sinä olet kuvassa? Mitä haluaisit siinä Jeesukselle sanoa? Mitä kuulet hänen sanovan sinulle?

Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja tämän veljen Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle yksinäisyyteen.

… loistava pilvi verhosi heidät ja pilvestä kuului ääni: ”Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt. Kuulkaa häntä!”

Jeesus tuli heidän luokseen, kosketti heitä ja sanoi: ”Nouskaa, älkää pelätkö.”

Ja kun he nostivat katseensa, he eivät nähneet ketään muuta kuin Jeesuksen yksin.

Lue kertomus uudestaan hitaasti sanoja maistellen. Hengittele kertomuksen kanssa ja ota vastaan: Mihin Jumala sinua kutsuu tänään?

Päätä Isä meidän rukoukseen.