Pääsiäistervehdys 2023 Suomalaiselta Barokkiorkesterilta (FiBO)

Muutama vuosi sitten, pahimman pandemiakurimuksen keskellä Lammin seurakunta oli mukana jakamassa tallennettua Suomalaisen barokkiorkesterin (FiBO) pääsiäiskonserttia.

Tänä keväänä Suomalainen barokkiorkesteri (FiBO) viettää pääsiäisen jälleen perinteiseen tapaan, passioiden parissa, yleisön edessä. Ensimmäinen niistä nähtiin ja kuultiin jo helmikuussa, kun Eurooppalaiset Huippukuorot konserttisarjaan saatiin Helsingin Musiikkitaloon vieraaksi englantilaisen Arcangelo kuoron ja nimekkään solistiryhmän. Yle nauhoitti konsertin, ja se lähetetään nyt Kiirastorstai-iltana klo 19:02 Radio1:ssä. Konsertti on samoin kuunneltavissa Yle Areenassa jo torstaiaamusta alkaen.

Suomalainen Barokkiorkesteri (FiBO) haluaa tämän musiikkitervehdyksen myötä toivottaa Rauhaisaa Pääsiäisen aikaa ja aurinkoista kevättä!

https://areena.yle.fi/podcastit/1-65236385Linkki avautuu uudessa välilehdessä
J. S. Bach: Johannes-passio
Lähetys alkaa to 6.4. klo 19.02
Ohjelma on tulossa kuunneltavaksi to 6.4. klo 9.00
Poistuu: kuunneltavissa 30 pv

Johann Sebastian Bachin (1685–1750) Johannes-passio lienee useimmille tuttu, mutta näin loistokkaalla esiintyjäkaartilla teosta on harvoin - jos koskaan - Suomessa esitetty. Ylistäviä arvioita kerännyt Arcangelo-kuoro, Suomalainen barokkiorkesteri FiBO ja teoksen johtavan Topi Lehtipuun valikoimat solistit tarjoavat passion muodossa suurta draamaa, joka ei jätä ketään kylmäksi. Johannes-passio oli Bachin ensimmäinen suurimuotoinen sävellys. Sen ensiesitys tapahtui Leipzigin Pyhän Nikolauksen kirkossa pitkänäperjantaina vuonna 1724. Bach oli aloittanut Tuomaskirkon kanttorina vain kymmenen kuukautta aikaisemmin. Johannes-passiollaan Bach aloitti vuotuisten suurten kirkkomusiikkiteostensa esitykset, joihin hän oli alkanut valmistautua jo edellisenä vuonna heti nimityksensä jälkeen.

Esiintyjät: Samuel Boden, evankelista Aarne Pelkonen, Jeesus Sandrine Piau, sopraano Elmar Hauser, altto Robin Tritschler, tenori Tomi Punkeri, basso Arcangelo-kuoro Suomalainen barokkiorkesteri Topi Lehtipuu, johtaja

Helsingin Musiikkitalossa 26.2. taltioidun konsertin toimittaa Lotta Emanuelsson. Lähetyksen aikana voit kuunnella esitystä Bach-tuntija Topi Linjaman opastamana. Topi pitää kuuntelijat ajan tasalla passion juonenkäänteistä ja ottaa osaa keskusteluun. Keskustelu on avoinna radiolähetyksen ajan ja se löytyy osoitteesta chat.yle.fi.

2023-04-05 14:27:31.0