Hautakivi.

VIRSI 91; Pääsiäisen kirkas aamu koittaa

1.
Pääsiäisen kirkas aamu koittaa,
väistyy yön ja pimeyden valta.
Taivaan enkeli on viestin tuonut:

2.
Rientäkää siis Herran haudan suulle,
kiiruhtakaa kaikki riemuissanne.
Ihmetelkää tyhjää lepopaikkaa:

3.
Kristus kärsi meidän tuomiomme,
kuoleman hän kuolemallaan voitti.
Ihmetelkää Herran rakkautta:

4.
Synnin, syyllisyyden orjuudesta,
epäilysten, pettymysten alta
luottavasti käymme uuteen toivoon:

5.
Jeesuksemme haudan suulta viedään
viesti kauas, maiden ääriin saakka:
Herra elää, hän on keskellämme,
Kristus on ylösnoussut!

Pääsiäispäivänä riemu kaikuu seurakunnassa: Kristus on ylösnoussut! Pääsiäisen sanoma on kristillisen uskon ydin ja perusta. Enkelin viesti saavuttaa tyhjän haudan edessä seisovat opetuslapset. Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena niiden joukosta, jotka ovat kuolleet. Hän on voittanut kuoleman, synnin ja kadotuksen vallan. Ylösnousemus vahvistaa, että Jeesus on Jumalan Poika.

Matt. 28:1–8

Sapatin päätyttyä, viikon ensimmäisen päivän koittaessa, tulivat Magdalan Maria ja se toinen Maria katsomaan hautaa. Äkkiä maa alkoi vavahdella ja järistä, sillä Herran enkeli laskeutui taivaasta. Hän tuli haudalle, vieritti kiven pois ja istuutui sille. Hän oli hohtava kuin salama ja hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi. Vartijat pelästyivät häntä niin, että alkoivat vapista ja kaatuivat maahan kuin kuolleet.

Enkeli kääntyi naisten puoleen ja sanoi: ”Älkää te pelätkö. Minä tiedän, että te etsitte ristiinnaulittua Jeesusta. Ei hän ole täällä, hän on noussut kuolleista, niin kuin itse sanoi. Tulkaa katsomaan, tuossa on paikka, jossa hän makasi. Menkää kiireesti sanomaan hänen opetuslapsilleen: ’Hän on noussut kuolleista. Hän menee teidän edellänne Galileaan, siellä te näette hänet.’ Tämä oli minun sanomani teille.”

Naiset lähtivät heti haudalta, yhtaikaa peloissaan ja riemuissaan, ja riensivät viemään sanaa Jeesuksen opetuslapsille.

PÄIVÄN RUKOUS

Kaikkivaltias Jumala.
Sinä olet
Poikasi riemullisella ylösnousemisella
kukistanut kuoleman
ja avannut meille tien ikuiseen elämään.
Auta meitä turvautumaan
hänen kärsimisensä,
kuolemansa ja ylösnousemuksensa
tuomaan pelastukseen.
Kunnia ja kirkkaus,
voima ja valta sinulle,
joka yhdessä Pojan ja Pyhän Hengen kanssa
elät ja hallitset iankaikkisesta iankaikkiseen.